Brev:
Træg mave - 6 mdr.
16. april 2013
Alder:
6 mdr.
Træg mave - 6 mdr.
Kære Helen.
Først og fremmest tak for din gode og hjælpsomme brevkasse, hvor jeg altid finder masser af inspiration og hjælp:-)
Jeg har kigget lidt rundt i dine svar på lignende spørgsmål, men jeg føler, at jeg lige har brug for at vende problemet med dig alligevel. Min dejlige datter på 6 mdr. døjer med træg/hård mave.
Jeg har ammet hende fra fødslen, men begyndte allerede så småt at give hende lidt hirsegrød, da hun var lidt over 4 mdr. Hun viste nemlig stor interesse for det, jeg spiste og blev ofte sur, hvis hun sad hos mig, og jeg så spiste og hun ikke fik noget. Hun var hurtig vild med at drikke vand af kop og rakte ud efter vores kaffekopper, glas osv. Så vi følte, at hun var klar. Samtidig begyndte vi at give hende en godnatflaske efter amning på ca. 100 ml, da vi gerne vil, at hun kan tage en flaske. Den er hun vild med!
Efter en måned med en daglig smagsprøve/portion hirse- eller risgrød, begyndte jeg at give hende grød to gange om dagen kombineret med lidt frugtmos og mad i hånden (agurke-, gulerod, peberfrugt og æble), som hun kunne sutte på. Men samtidig begyndte det at påvirke hendes mave. Afføringen blev mere fast og der gik længere tid i mellem. Så trappede jeg lidt ned igen, men syntes, at det virkede som om, at hun ikke blev ordentlig mæt hos mig. Så vi gik tilbage til 2 gange om dagen (frokost og aftensmad) kombineret med svesker. Det hjalp lidt.
Nu er hun så 6 mdr. og da hun skal starte i dagpleje om 14 dage, forsøger jeg at få en hverdag igang med grød/mos 3 gange om dagen (morgen, middag og aften) samt to frugt mellemmåltider (formiddag og aften). Hun får tilbudt vand/sødmælk til alle måltider og er god til at drikke. Derudover forsøger jeg at trappe ned på amningen og give flaske om dagen i stedet. Så hun kan klare en dag i dagplejen uden mors dutter:-) Men det virker til, at det helt ødelægger hendes mave. Jeg har af to omgange nu givet lactulose, men hver gang jeg trapper hende ud af kuren, går hendes mave i hårdknude igen. Og det er så synd for hende. Hun græder, når hun endelig kommer af med noget!
En typisk dag:
- natammes enten ca. 1.30 eller sover til 4-5 tiden, hvor hun så ammes.
- Vågner ca. 6. Får lidt øllebrød med sødmælk og lidt frugtmos - ofte svesker. Vand i kop.
- kl. 8.30 lidt frugt og en flaske 200 ml, hvis min sidste amning var kl. 1.30, ellers får hun sødmælk af kop. Sover ca. 1½ - 2 timer.
- kl.11 speltgrød med frugt og agurk i hånd og vand af kop.
- ca. kl. 13 puttes til lur med en flaske 200 ml. sover ca. 2 timer.
- ca. 15.30 lidt frugt og sødmælk i kop.
- ca. kl.17 aftensmad fx grøntsagsmos af det vi nu får og lidt til hånden. Jeg er ikke kommet rigtig igang med kød endnu. Det bliver bare til meget små smagsprøver, da hun ikke rigtig vil synke det.
- ca. 19.30 puttes til natten, ammes og får en flaske 200 ml.
Går jeg for hurtigt frem? Jeg ønsker selvfølgelig også, at hun bliver klar til dagpleje.
Da jeg lige pt. er alene med 2 børn, har jeg for nemhedens skyld givet hende købegrød. Kan det være med til at give hende hård mave?
Det blev en lang smøre, men jeg håber, at det giver dig et overblik over, hvad det er, jeg gør forkert.
Min datter er ellers en glad og nem pige med masser af smil og spræl. Hun ruller og kommer til siderne og baglæns. Hun sover godt, medmindre maven gør ondt.
På forhånd tak for din hjælp.
Med venlig hilsen
Marianne